MUDr. David Frej: Potraviny pro zdravé plíce: Co jíst a čemu se vyhnout?

Dýcháme. Jak samozřejmé. A bez plic nemyslitelné. Právě ony jsou ale nemocí COVID-19, kterou způsobuje nový typ koronaviru, ohroženy nejvíce. Víte, jak jejich odolnost podpořit?

Podle doktora Davida Freje z pražského Centra funkční a holistické medicíny s tím podle posledních studií pomohou rostlinné oleje s antivirovým účinkem, jako je lněný, pupalkový nebo brutnákový. Zaměřit byste se měli i na potraviny s omega-3 mastnými kyselinami, antioxidanty,vitaminem C a E. „Ty obsahuje listová a košťálová zelenina, bobulovité ovoce a zejména koření, jedno z nejsilnějších antioxidantů,“ radí lékař.

Jaké potraviny zařadit do jídelníčku?

Jablka

Vědci spojují vitalitu plic s vysokým příjmem vitamínů C, E a beta-karotenu. Všechny tyto látky najdete v jablkách. Jako bonus i vysoký obsah antioxidantů. A stačí jedno denně.

Vlašské ořechy

Hrst vlašáků denně dodá optimální množství omega-3 mastných kyselin, které tělo chrání před záněty a dechovými obtížemi. Tyto zdravé tuky podle odborníků mohou při propuknutí nemoci pomoci zmírňovat průběh.

Borůvky

Pro plíce jsou borůvky jedinečné. Jsou bohaté na antioxidanty a vitamin C, které posilují buňky v boji proti volným radikálům. Dopřejte si hrst borůvek, dodáte tělu všechny tyto cenné látky a ještě si skvěle pochutnáte!

Brokolice

Jste milovníci brokolice? Máme dobrou zprávu. Vyniká vysokým obsahem vitaminu C, karotenoidů a fytochemikálií, které čistí plíce od škodlivých prvků. Jednou z nich je i cenný sulforafan, který působí jako antioxidant a stimuluje přirozené enzymy detoxikující organismus, včetně plic.

Chilli

Kapsaicin v chilli papričkách stimuluje produkci hlenu.Tím chrání sliznice horních a dolních cest dýchacích před vysycháním. Suché prostředí totiž vytváří živnou půdu pro bakterie a viry, jež potom mohou snáze proniknout do plic. Kapsaicin v chilli papričkách stimuluje produkci hlenu, který plíce chrání před vniknutím virů a bakterií

Zázvor

Zázvor je nejen protizánětlivý, kromě toho podporuje vylučování toxinů z plic. Jeho štiplavost navíc uvolňuje dýchací cesty a zlepšuje cirkulaci vzduchu do plic, což posiluje jejich zdraví. Malý kousek zázvoru můžete i rozžvýkat, jinak si jej vychutnejte v čaji nebo salátu.

Česnek

Česnek patří k tradičním českým plodinám a díky obsahu specifických flavonoidních látek má silné antivirové a antibiotické účinky. Zbavuje tělo škodlivin a umožňuje plicím fungovat efektivněji.

Kurkuma

Výrazně žluté koření je prověřené staletími. „Kurkumin má silné protizánětlivé účinky a dokáže tedy při dlouhodobém užívání výrazně zmírnit zánět.

Těmto pochutinám se raději vyhněte

Když už víte, na které potraviny byste se měli v rámci ochrany plic zaměřit, je ještě dobré zmínit, kterým byste se velkým obloukem měli vyhnout. V první řadě jsou to všechny smažené a průmyslově zpracované potraviny, včetně uzenin. Obsahují škodlivé trans-tuky, které v těle podporují vznik zánětu, jenž může napadnout a oslabit plíce.

Vyvarovat byste se měli také sodíku, který na sebe váže vodu, může způsobovat otoky a zvedat krevní tlak, což plíce zatěžuje. Maximální doporučená denní dávka soli je 5 gramů (někdy se ale udává i pouhé 3 gramy), to je množství odpovídající zhruba jedné zarovnané kávové lžičce.

Mikrobiom plic ovlivňuje i mikroflóra střev. Proto jim svědčí fermentované a probiotické potraviny.